ett gammalt inlägg från 04, men ack så aktuellt

"Vi skulle få besök av Genia. En 83-årig dam som har suttit i Birkenau, Auswitch och två-tre andra koncentrationsläger. Hon satt i de olika under fem och ett halvt år. Det är ett stort mirakel att hon överlevde. En, av alla de saker hon sa som berörde mig, var att hon hade lovat två av sina ryska kompisar, som hängdes, var att om någon av dem överlevde så skulle de berätta för omvärlden, vad som hade hänt dem. Så att ingen skulle glömma.

En av de andra sakerna hon sa var att innan mammorna och barnen kom in i gaskammaren, så hade de ristat in ordet ”pappa” på den lösa jordvägen. Jag grät.. Genia grät. Jag förstår. Det är ju jättejobbigt att berätta det, men hon sa det själv att detta hjälper henne att bearbeta allt.

Jag förstår inte de personerna som säger att det inte har hänt. Varför säger de så? För lite kunskap? Man vet aldrig. Jag tycker det är oehört bra och viktigt att de som satt där, att de berättar vad de var med om. Det är synd att de håller på att försvinna, de som satt där. Men det är bra att de berättar så att vi kan föra det vidare till våra barn och i alla generationer i framtiden."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback